Barnträning

 Träningsstart höst 2022

Vi erbjuder till våren 5 platser i grupp 2015-2014 och 8 platser i grupp 2013-2011. 

Tisdagen den 23 Aug börjar vår populära löpträning för barn födda 2015-2011.

Vi tränar sen alla tisdagar i Sep-Okt. Samma tid och plats. 

Träningstid: 17:30-18:30

Samling; Parkeringen vid Ryds motioncentral. 

Tränare Johan Lindgren, Susanne Engborg och Henrik Sävenberg, Mikael Ottoson, Patrik Landström 

Anmälan och frågor: johan@akele.se

Träning 6-11 år

IK Akele erbjuder lekfull löpträning för barn 6-11år. Vi är ca 10 barn som är aktiva i åldern 2015-2014 och ca 10 barn i gruppen 2013-2011.Vi försöker ha små grupper för de yngsta så att barnen ska kunna känna sig trygga. Föräldrar är ofta med eller befinner sig i närheten under de första träningspassen. Med lekar och övningar så tränar vi styrka, balans, motorik och snabbhet. Vi tränar även på uthållighet då vi kör staffetter och intervaller. Vi träffas även på tävlingar i Östergötland. Framförallt brukar vi vara många aktiva på de lokala tävlingarna nära Linköping. Ibland åker vi även på längre tävlingsresor. Vi har besökt lilla Lidingöloppet 2018 och 2019 med övernattning på en skola. Varje vår brukar vi även ha ett läger då vi får tid att lära känna varandra lite bättre. 

 Klubben IK Akele

 Klubben välkomnar barn och ungdomar med olika motivation och drivkrafter till att röra på sig. Med vårat breda synsätt så jobbar vi för att alla ska finna sin träning utmanande och rolig. Du kan ha stort intresse av tävling eller så gillar du mest att träna för avkoppling och god hälsa. Gemensamt är vårat stora intresse för löpning och glädjen att träna tillsammmans.  IK Akele har låga medlemsavgifter tack vare de olika tävlingar som vi arrangerar. Som förälder ser vi gärna att du ställer upp som funktionär en gång per år.  Störst behov av hjälp behövs då IK Akele arrangerar Blodomloppet i slutet av Maj varje år. 

  

 

FAQ

Jag gillar inte tävling, får jag vara med och träna ändå? 

Du kan ändå vara med på träningen i IK Akele. Det viktigaste är att du tycker det är roligt att träna.  Det finns olika sätt att vara aktiv som löpare. En del gillar tävlingar med tydliga reultat och tider, andra springer för att må bra eller för att uppleva naturen. 

Hur långt måste jag kunna springa för att kunna vara med? 

Vi anpassar efter din förmåga men att kunna springa lite längre och långsamt är bra att kunna. De minsta springer 500-800m under uppvärmningen. De i åldern 9-12 år brukar värma upp ca 1,5km med lugn jogg sen bestämmer man själv hur många intervaller man springer. Hela passet för 9-12 år är 5 km för de som springer minst och max 9km för de som deltar på allt.

Måste jag vara medlem i Akele för att få komma till träningen? 

Nej du kan test att vara med 2 gånger innan du bestämmer dig för att fortsätta. Kontakta alltid en tränare innan du kommer till passset. Om du sedan fortsätter så blir du medlem på akele.se. Du får då ett inlogg till våra medlemsidor och kan senare köpa vår klubbtröja. Medlemskap kostade 2020 för barn 150 kr / år. 

Vad krävs av mig som förälder när mitt barn är aktivt i IK Akele? 

Akele anordnar varje år blodomloppet och vi uppmanar alla föräldrar att vara med som funktionärer. Vi har även andra lopp där man kan hjälpa till. Då dettta ger klubben en bra ekonomi så slipper vi sälja lotter, kakor mm. Tränarna kallar ibland till föräldramöte för att informera om träningen då är det bra om ni har möjlighet att vara med. 

Jag kan inte komma så ofta till träningen får jag vara med lite då och då? 

Det går bra om du kommer lite då och då även om tränarna och träningskompisarna helst träffar dig varje vecka. Meddela tränarna ungefär hur ofta du tror att du kommer.

Går det ta en paus från träningarna och sedan komma tillbaka? 

Du är alltid välkommen tillbaka men hör av dig till tränaren innan du kommer om du varit bort en längre tid.